You are here

Smiling Sun blijft - marktonderzoek naar wereldberoemde logo

Submitted by WISE on Fri, 28/08/2015 - 14:07

Het Smiling Sun-logo uit de jaren ‘70 staat op de hele wereld bekend als het symbool van de antikernenergiebeweging. WISE gebruikt het logo veelvuldig in alle communicatie en verkoopt artikelen met het logo via de webshop. Maar hoe komt het logo eigenlijk over? Moet je anno 2015 nog de straat op met Smiling Sun-vlaggen of is het logo rijp voor het museum?

WISE vroeg het aan het vooraanstaande onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Een representatieve steekproef in Nederland leverde uiteindelijk bijna 400 volledig ingevulde vragenlijsten op die door Ruigrok | NetPanel als volgt werden geanalyseerd.

  • Ongeveer een derde (31 %) van de Nederlanders is bekend met het logo Smiling Sun.
  • Het logo is bekender onder mannen dan onder vrouwen (40 % versus 22 %).
  • Nederlanders van 35 jaar of ouder zijn meer bekend met het logo dan jongere Nederlanders (35-54 jaar 38 % en 55 jaren ouder 37 % versus 18-34 jaar 11 %).
  • Een op de vijf Nederlanders (19 %) was al (enigszins) bekend met WISE (wist waar het voor staat of weleens van gehoord).
  • 7 % van de Nederlanders die niet bekend waren met het logo, komt het logo wel bekend voor na het lezen van de beschrijving over WISE.
  • Van de Nederlanders die wel bekend zijn met logo geeft een kwart (25 %) aan bekend te zijn met WISE.
  • Volgens de Nederlanders passende begrippen ‘positief’ (40 %), ‘duidelijk’ (35 %), ‘ouderwets’ (22 %), ‘eerlijk’ (21 %) en ‘eigenzinnig’ (20 %) bij het logo.
  • Twee vijfde van de Nederlanders (42 %) vindt het logo (zeer) aansprekend.

Als je kijkt naar de open antwoorden van de respondenten valt op dat veel mensen die een positief gevoel bij het logo hebben het woord ‘vrolijk’ noemen. Mensen die het logo niet zien zitten noemen vaak het woord ‘kinderachtig’.

Naast het onderzoek van Ruigrok | NetPanel hebben we ook de mening van een aantal communicatieprofessionals opgevraagd. Die kwamen met ideeën om het logo nieuw leven in te blazen. Uit de reacties bleek ook dat je zeer voorzichtig moet zijn met wijzigingen aan het logo (niet dat we dat van plan waren!). Het logo werd overwegend positief beoordeeld maar er werden ook vraagtekens gezet bij de combinatie met het WISE-logo. Is het slim om twee logo’s naast elkaar te gebruiken?

WISE ziet na alle input geen aanleiding om haar communicatiebeleid ingrijpend te wijzigen. Het lachende zonnetje blijft! Wel leidt het onderzoek tot een bewustere omgang met logo’s. Er zal beter nagedacht worden bij welke uiting we het lachende zonnetje het beste kunt gebruiken.

Over NetPanel

Ruigrok | NetPanel heeft WISE fantastisch geholpen met dit onderzoek. Vind jij het leuk om ook af en toe mee te doen met een onderzoek en online je mening te geven? Meld je dan aan voor het leukste onderzoekspanel van Nederland: NetPanel!

  • Het kost je nog geen tien minuten per maand.
  • Je zit nergens aan vast.
  • Als je een vragenlijst invult maak je altijd kans op een aantrekkelijke prijs.
  • Daarnaast steun je met je deelname een goed doel: de 1 % Club.

Ja, ik meld me aan!